Jo, jag vill veta var du köpt din tröja! #swgreen

Kommer ni ihåg låten ” Ingen vill veta var du köpt din tröja” av bandet Raymond och Maria? Kompet är glattigt men texten bara väcker vemod i hjärtat:

“Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör,
ingen vill veta var du köpt din tröja.
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad,
och du har tränat bort din dumma dialekt.”

Vi anstränger oss för att passa in, livet passerar förbi, plötsligt dör vi och vad har vi lämnat efter oss? Inte ens ett minne blott. Jag skriver själv vemodiga texter och tycker låten är superbra. Men jag vill bara säga att: Jag bryr mig om var du köpt din tröja!

För var och en av oss har faktiskt möjlighet att göra stordåd under vår livstid genom att värna om miljön. Jag tror alla har en liten miljöhjälte inom sig som väntar på att komma fram.

Men varför är tröjan så viktig? Det finns en hel del skrivet i media om vilken miljöpåverkan vår konsumtion har. Enligt en artikel från 2012 i debatt svt köpte Svenskarna kläder för 80 miljarder under 2011, alltså i genomsnitt 15-20 kilo kläder och textil per person. Artikeln förklarar vidare att kläder består av råmaterial som odlats fram vilket leder till utarmade åkrar. Dessutom tillverkas de ofta under usla förhållanden för både miljö och människor.

Tyvärr så drabbas inte bara de människor som arbetar inom textilindustrin men även vi som använder kläderna och framför allt barn som är extra känsliga för kemikalier. Naturskyddsföreningen tipsar just därför föräldrar att handla second hand för sina barn.

Vidare skriver Naturskyddsföreningen på sin hemsida att begagnade kläder numera kan märkas med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. Hela 97 procent energi sparas jämfört med om samma plagg hade nyproducerats!

Att köpa second hand är det bästa alternativet och du kan gärna efterfråga miljömärkta kläder när du handlar nytt. Det finns exempel på ekologisk textil eller återanvända textilfibrer i kläder. Genom ett vardagligt val gör vi stor skillnad för miljön och vår egen och våra barns hälsa.

Jag bryr mig om var du köpt din tröja. Det kommer nästa generationer också att göra.

// This blog post is all about consumption. The song “No One Notices Your Brand New T-shirt” from the band “Raymond and Maria” is a melancholic song about how life goes on without anyone notice you. They don’t even ask you where you bought your new T-shirt! Well, except for me. Cause everyone can make a big difference by our every-day-choices!

For example by buying second hand clothes for the textile industry is dangerous for our environment, the people in the industry but also the consumers because the amount of chemicals used in the production.

So buy second hand, save the earth!

2 thoughts on “Jo, jag vill veta var du köpt din tröja! #swgreen

  1. Jag är ett stort fan av second hand, men det tråkiga tycker jag är att när nu de nya kläderna blir av allt sämre kvalitet, så blir det mindre och mindre vettig second hand. Tyvärr. En tröja från H&M, Cubus eller BikBok håller liksom inte att användas av två personer (den håller knappt att användas av en person). Har sett massor av överfulla hängare på second hand affärerna där den enda noppiga trikåtröjan trängs med den andra söndertvättade t-shirten.
    Det är så tråkigt, och jag önskar att det pratades mer om hur kläder blivit slit-och-släng-varor, för det har de ju verkligen. Det finns förstås de som köper dyrare kläder av bra kvalitet, men majoriteten av oss shoppar ju på de stora kedjorna. Vi vet att det är dåligt, men det är ju så billigt och så inbillar vi oss att vi kan lämna det till second hand sedan.

    En liten eloge bör dock ges till H&M som startat sin klädinsamling. Mig veterligen är det den enda återvinningen av textil (dvs även av icke-hela kläder) som sker idag?

    • Hej Jess! Tack så mycket för din kommentar!

      Du tar upp en väldigt viktig aspekt som jag har funderat mycket på och jag har nog landat i att sanningen är att vi måste minska vår konsumtion. Det har börjat komma lite kläder som är tillverkade av ekologiskt bomull men det kommer inte räcka till om vi konsumerar så mycket som vi gör. Ibland slits tyvärr de nya kläderna som du säger väldigt snabbt för att tyget är av så dålig kvalitet.

      Dock måste jag säga att jag har fyndat mycket på second hand butiker från klädkedjorna, i bra skick . Jag kan tänka mig att många har mycket kläder som de inte hinner slita innan de tröttnar på dem och att även mycket hamnar längst in i garderoben efter bara någon gångs användning.

      Har sett mycket tröjor med lite noppor som trollas snabbt bort med en noppborttagare eller upptäckt en liten spricka i en sömm som jag sytt snabbt för hand. Och räknas inte som sykunnig annars. Men vi har nog glömt bort att laga och reparera också är ett alternativ.

Leave a Reply

