Gröt Grundrecept- Porridge

Det har blivit mer och mer gröt på sistonde. Därför tänkte jag börja dela med mig lite recept.

Jag har lagat havregrynsgröt, majsgröt och råggröt. Allt eftersom har jag gjort en del variationer på recepten.

image

På bilden ser du rågmjölsgröt med blåbär!

Havregrynsgröt
1portion
1 dl ekologisk havregryn
2 dl vatten
0,5 krm salt

Havregrynsgröt går jättelätt att laga i kastrul eller mikro. I kastrull tar det ca 3min och i mikro ca 2 minuter.

Majsgröt – Glutenfri
1 portion
2 msk polenta
2 dl mjölk
0,5 krm salt

Majsgröt gör du på polenta. Det är små gula korn. Liknar mannagrynsgröt men snäppet godare.
Värm mjölken på kastrullen och häll i polentan och vispa gärna ner den. Rör om lite då och då med vispen. Tar ca 5 minuter.

Rågmjöljsgröt
1 portion
1dl ek. fullkornsrågmjöl
1 dl vatten
1 dl mjölk
0,5 krm salt

Använd visp när du vispar ner mjölet i gröten och börja med att hälla lite av vätskan i taget. Skriver mjölk i grundreceptet för att råggröt blir lätt lite grå vilket förhindras med mjölk. Samtidigt förhöjs smaken. Koka ca 5 min.

//These are recipes for porridge. With oatmeal, rye flour and corn. Unfortunately I don’t know what measures to “translate” to.

3 thoughts on “Gröt Grundrecept- Porridge

  1. Pingback: Majs och havregröt | Sadness Theory

Leave a Reply

