Majsgröt med råg – cornporridge with rye

Så en annan favorit är att blanda olika typer av gröt. Detta är en majsgröt med råg och linfrön som jag toppat med hallon :

image

Majsgröt med råg mjölkfri
2.5 dl ek. havremjölk
2msk majsmjöl (polenta)
1 msk ek. rågmjöl
1 msk ek. linfrön
0.5 krm salt

Till en början häller jag i ca en halv dl mjölk och vispar ner rågmjöl. Använd alltid visp till gröt som är gjord på mjöl, då undviker du klumpar.
image

Därefter häller jag I resten av mjölken och vispar ner majsmjöl.
image

Totalt behöver det koka ca 5 min, vispa gärna då och då.
image

Jag blandar även ner hela ekologiska linfrön. Så här ser gröten ut när den är klar :
image

Toppa med bär och mjölk efter eget tycke. Jag äter gröt utan mjölk på utan toppar den med tex hallon.
//
A step by step guide to porridge with corn, Rye and linseed. You need :
1 cup* of oatmilk
2 spoons of cornflour /polenta
1 spoon ryeflour
1 spoon linseed
A pinch of salt

Start with a little bit of milk and whip it together with the ryeflour. Continue adding the rest of the milk and cornflour, whip now and then. Add the linseed. Approximately it takes 5 minutes of cooking.

Decide how you combine it; with fresh milk and berries or just berries like me!

*American cups.

2 thoughts on “Majsgröt med råg – cornporridge with rye

Leave a Reply

