Om naturliga alternativ till hårprodukter- #nopoo

DEL 2-  Om naturliga alternativ till hårprodukter #nopoo

Första delen handlar om Hur jag tvättar håret . Tänkte också berätta om några produkter som jag har använt under den senaste tiden som har fungerat bra för mig. Bara för att påminna så har parfymerade produkter inte fungerat för min känsliga hårbotten och därmed också stylingprodukter.

Torrschampo
Apoliva Styling powder och vanligt hederligt Kroppspuder. Kroppspudret innehåller talc som inte är så bra så jag skulle inte rekommendera det. Fungerar för mig som har ljust hår i annat fall kan det bli vitt eller grått. Mitt råd är att ta lite i taget och gärna medan du rufsar eller borstar håret. Torrschampo fungerar bra för att ta bort den feta känslan i håret. Jag har definitivt minskat användningen av dessa mycket, de använde jag mycket i början av min avvänjningsperiod.

IMG_9614

 

Kokosolja
Detta är ett väldigt bra alternativ till hårolja, jag har använt en gammal burk som jag fyller med kokosolja och förvarar i badrummet. Den är fast vid temperatur under 25 grader. Jag brukar ta lite och gnugga mellan fingrarna så den blir flytande. Perfekt att ha på torra hårlängder. Pröva dig fram angående mängd.
IMG_9612

Aloe Vera gel
Faktiskt ett bra alternativ till hårgele bara som den är. För en mer vaxliknande känsla blandar jag med en vanlig lotion (fungerar tex med hårgele och lotion). Mitt hår är mer lättstylat nu och aloe vera gel irriterar inte min hårbotten.

Rapsolja
Ett bra alternativ till arganolja. Det är mindre exotisk men jag tycker vanlig rapsolja är toppen. Jag tar två eller tre droppar som jag har i längderna och det gör håret glansligt. Bra att inte använda vid stark sol. Innan jag tvättar håret kan jag applicera lite mer, ca fem droppar, som fungerar som en hårinpackning.

IMG_9613

// I am uploading this post in a separate English version. 

One thought on “Om naturliga alternativ till hårprodukter- #nopoo

  1. Pingback: Baking soda – a bad nopoo method? | Sadness Theory

Leave a Reply

