Egen sojafärs!

Jag testade att tillaga egen sojafärs, så här såg resultatet ut : image   Det jag gjorde var att jag tog sojabönor (kokta) som jag sedan mosade och kryddade, tex salt, peppar, oregano, spiskummin. Bredde ut smeten på en ugnsform med bakplåtspapper och in i ugnen. Därefter rörde jag om då och då i och med att blandningen torkar och tillslut blir det som på bilden. Sen är det bara att frysa in och ta fram när du vill! Det blir som den köpta fast godare. image   // The homemade soja mince (or at least the veggie allternative to mince) which actually is very easy. What you do is that you take some sojabeans, cook them or precooked and mash them. Flavour them with spices like salt, peppar, oregano and ground cumin. After that put the mix in the oven so it will dry. Stirr so it will finally be dried by the heat fully and become as in the pictures above.

3 thoughts on “Egen sojafärs!

  1. Hur länge har du det i ugnen och i vilken temperatur? Låter du färsen torka helt eller bara till det yttre. Jag torkade helt, men osäker på om det blir bra. Får nog svälla i vatten eller så innan den tillagas för att äta. Känns inte som det blev helt bra. Hur gjorde du?

    • Hej!Tack för din kommentar. Det var så länge sen jag testade så jag kommer inte ihåg temperatur och tid. Jag la ut smeten på en plåt på bakplåtspapper och rörde om så att det tillslut blev smuligt som sojafärs. Jag kan gissa på ca 150 grader, kanske en halvtimme? Men bra att ha koll så att det inte blir bränt. När jag tillagade sen precis som vanlig sojafärs först stekte i olja och sen hade jag i lite vatten i stekpannan.

      • Okej, jag ska testa ca 30 min i 150 grader nästa gång. Jag hade det inne i ca 100 grader i flera timmar (tills det blev helt torrt) denna gången. Jag har aldrig köpt fryst färs, bara den torkade varianten i tacco-hyllan, så jag trodde att det skulle vara samma som den… Insåg dock efter att ha läst ditt recept några gånger att jag nog tänkt lite fel. Tack för snabbt svar.

Leave a Reply

