No ‘poo- Hur jag tvättar håret – #nopoo

No ‘poo- Hur jag tvättar håret DEL1 – Svenska

Jag skrev tidigare om fenomenet no’ poo som är en ordlek som antyder att man inte använder schampo vilket innehåller en hel del skit! Sidan nopoo.se är en bra guide för att sätta dig in detta, varför hitta alternativa sätt att tvätta håret. Jag tycker deras “varför no poo ?” ger en bra förklaring så jag väljer att citera delar. Läs hela här.

“Schampo är oftast baserat på sulfater. De vanligaste heter sodium lauryl sulfate (SLS) och sodium laureth sulfate (SLES), här används SLS som samlingsnamn. Dessa är starkt rengörande medel som torkar ut både hår och hårbotten. SLS används bland annat som referens vid studier av ämnen som är irriterande på huden, och det är vetenskapligt bevisat att SLS kan ge permanenta skador på ögonen hos små barn.” (…)

“Håret har naturliga vårdande och mjukgörande oljor (sebum), som skapas i hårbotten. Genom att använda vanligt schampo, med dess starkt rengörande effekt, tvättas allt detta välgörande fett bort. Detta leder till att håret blir väldigt torrt. För att motverka denna torrhet används balsam för att återfetta och återfukta håret. Det naturliga fettet tas alltså bort och ersätts sedan av syntetiska ämnen och kemikalier.”

Denna rörelse handlar alltså om att undvika det konventionella schampot och byta ut det mot andra metoder. Eftersom detta har skapat nyfikenhet hos mina vänner och bekanta lägger upp här alla mina hemligheter 🙂 för att vara till hjälp för andra som har funderingar att testa.

Avvänjningsperioden med hårtvätt 1g/vecka
Eftersom många rekommenderar att inte tvätta håret för ofta för att det sliter på håret och använda torrschampo emellan tvättarna ville jag testa att tvätta med schampo ca 1 g/vecka.

Hur gjorde jag och vilka produkter använde jag?
Jag använde ett babyschampo utan parfym, som varit mitt schampo sedan en tid tillbaka då jag inte tål parfymerade produkter. Jag kan inte använda några stylingprodukter av samma anledning, bara vid enstaka festtillfällen. Jag använde mig av vattentvätt, som jag förklarar mer sedan, emellan schamponering och även torrschampot Batiste.

Här märkte redan hur bra mitt hår mådde, mera volym och så lättstylat utan produkter. Förutom dagen då jag schamponerade då det blev alldeles för mjukt och formlöst.

nopoo

Men inget schampo är bäst!
När en annan frälst sa, men prova utan schampo det är ännu bättre, så tänkte jag: Jaså? Är det så? Och det var det. Detta är nu.

Hur gjorde jag och vilka produkter använde jag?
Ja, jag har inget schema eller procedur. Jag varierar mellan olika metoder som passar mig vilket resulterar i att mitt hår inte hamnar i någon cykel (rent- ganska rent-fett-rent) utan alltid är voluminöst, fluffigt och mjukt. Det naturliga sebumet produceras i lagom mängd så mitt hår blir inte längre fett som när jag tvättade håret ofta med schampo.

Vatten-tvätt
Innebär att du tvättar håret med vatten. Det är ett sätt att gå längre mellan tvättar. Skölj håret länge och massera samtidigt hårbotten så att du rengör det mer mekaniskt (men gnugga inte hårstråna mot varandra, då sliter du håret). Detta kan vara svårt att gå direkt till från att tvätta med SLS.

Balsam-tvätt
Du använder ett lättviktsbalsam, jag använder Såklart Balsam från Garant. Jag masserar in det främst i längderna och låter det sitta i några minuter. Jag börjar alltid med en vattentvätt. Sköljer ut det noga.

Bikarbonat och efteskölj med vinäger
Torrshampo och annat kan lämna beläggningar och då kan bikarbonatstvätt vara bra. Jag blandar en tesked bikarbonat i en flaska med vatten. Efter att ha tvättat håret med vatten först häller jag bikarbonatsvattnet och fördelar det i håret genom att massera försiktigt. Därefter sköljer jag håret med lite vinegär (äppelcidervinegär eller ättiksprit), inte mer än en halv tesked, också blandat med vatten. Tillslut sköljer jag håret. Detta är ett bra sätt att tvätta håret, ta inte för mycket bikarbonat, det kan också torka ut. Men håret behåller sin fluffighet.

DEL 2- Svenska- Om naturliga alternativ till hårprodukter

3 thoughts on “No ‘poo- Hur jag tvättar håret – #nopoo

  1. Pingback: Elumen hårfärg – #review | Sadness Theory

Leave a comment